Anasayfa > Makale > İctihâd nedir? Kimler ictihâd yapabilir?
İctihâd nedir? Kimler ictihâd yapabilir?
“İctihâd”,
meşakkat, güç ve tâkat ma‘nâsında olan “cehd” kelimesinden
türetilmiştir. İctihâd lügatte, bir işin talebinde, cehd edilen şeye kavuşmak
ve onun nihâyetine ulaşmak için güç ve kuvvetini sarf etmektir.[1]
İctihâdın
ıstılâhî ma‘nâsı ise, şerîatın hükmünü delîlinden çıkarıp anlamak için cehd ü
gayret sarf etmektir.[2]
İctihâd,
farz-ı kifâyedir ve meşrûıyyeti kitâb, sünnet ve icmâ‘ ile sâbittir. Şu âyet-i
kerîmeler, ictihâdın vücûdunu ve lüzûmunu ifâde etmektedir:
وَلَوْ
رَدُّوهُ اِلَى الرَّسُولِ وَاِلَى اُوْلى اْلاَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ
يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ
“Eğer
onlar o haberi işitince Resûlulláh’a (Kur’ân ve Hadîs’e) ve
ashâb-ı re’y ve tedbîre ve işten anlayanlara (müctehid ulemâya) reddetmiş
olsalardı; o haber için istinbât ve istihrâca ehil ve erbâb olan ulemâ ve sáhib-i
fikir olan kimseler o haberin ifşâya sálih olup olmadığını bilirler ve hâl ü
maslahata göre ictihâd ve lâyıkı vech üzere hareket ederlerdi.”[3]
فَاعْتَبِرُوا يَا اُولى
اْلاَبْصَارِ
“Ey akıl ve basíret sáhibleri, ibret
alınız!”[4]
KİMLER İCTİHÂD YAPABİLİR?
Usûl ulemâsı, müctehidde şu sıfatların bulunmasını şart koşmuşlardır:
1. Müslümân olması.
2. Sahîhu’l-fehim olması. Ya‘nî, gáyet doğru ve selâmetli bir anlayış sáhibi olması.
3. Ahkâmın
menba‘ ve masdarları olan Kitâb, Sünnet, İcmâ‘ ve Kıyâsı çok iyi bilmesi.
4. Nâsih ve mensûhu iyi
bilmesi.
5. Arab lügatını, Sarfı, Nahvi
ve Belâgati çok iyi bilmesi.
6. Usûl-i fıkıhda álim
olması.
Burada
kitâbı bilmekten murâd, ahkâm âyetlerini bilmektir. Yoksa, âyetlerin hıfzı
değil, belki kolaylıkla onlara ulaşabilecek bir súrette o âyetlerin yerlerini
ve âyetlerin ma‘nâlarını iyi bilmektir.
Sünneti
bilmekten murâd, ahkâm husúsunda vârid olan hadîsleri bilmektir. Yoksa, murâd, o
hadîslerin hıfzı değildir. Ancak, ihtiyâc olduğunda mürâcaat etmesi için ahkâm
hadîslerinin her bir bâbın mevkııni kolaylıkla bulup çıkarabilecek bir derecede,
ahkâm hadîslerinin ekserîsini câmi‘ bir temele ve ilme sáhib olması ve bilmesi
kâfîdir. Hem o hadîslerin makbûlünü merdûdundan ayırt edip tanıyabilmesi
lâzımdır. Ya‘nî, muhaddislerin kabûl ettikleri hadîslerle reddettikleri
hadîsleri bilip ayırt etmesi lâzımdır. Hem nâsih ve mensûhunu bilmesi de
şarttır ki, mensûh olan bir hadîsle fetvâ vermesin.
Hem Arab
lügatını da çok iyi bilmesi lâzımdır ki, Kur’ân’ı ve Sünneti doğru bir şekilde
anlaması mümkün olsun. Çünkü, Kur’ân ve Sünnet, Arab lisânıyla vârid olmuş ve
Arabların kelâm üslûbları üzerine cârî olmuşlardır.
Hem müctehidin
usûl-i fıkhı da iyi bilmesi lâzımdır ki, ahkâmı istinbât ederken ve delîller teáruz
ettiği vakitte, ya‘nî delîller biribirine záhiren ters düştüğü vakitte tercîh
yaparken usûl-i fıkhın sahîh káidelerinden dışarı çıkmasın. Şu şartlar, bütün
fıkhî mes’elelerde ictihâd edebilecek olan bir mutlak müctehidde bulunması
gereken şartlardır.[5]
İctihâdın
şartlarını hâiz olmayan bir kimse, nazariyyâtta mutlaka Ehl-i Sünnet içindeki
bir mezhebe ittibâ‘ etmek ve müctehidleri taklîd etmek mecbûriyyetindedir. Binâenaleyh,
ictihâdın şartlarını hâiz olmayan bir kişinin dînî mes’elelerde kendi aklı ve
hevâsıyla konuşup “Bu mes’elede ben böyle düşünüyorum” veyâ “Bence
doğru olan budur” demesi, ya‘nî kendi re’yince bir meslek îcâd etmesi câiz
değildir. O hâlde, ileride anlatılacağı üzere, şu ânda ictihâda ehliyyetli
kimse bulunmadığından ve ictihâdın yapılmasına mâni‘ler bulunduğundan, her bir mü’min,
meslek ve efkârını, Kur’ân ve hadîsin muhkemâtına ve Ehl-i Sünnet mezheblerinin
hükümlerine uydurmak mecbûriyyetindedir.
İCTİHÂD NERELERDE YAPILIR?
İctihâdın
mevzúu, hakkında kat‘í delîl bulunmayan bütün şer‘í hükümlerdir.[6] Müctehid,
hakkında Kitâb ve Sünnette kat‘í delîl bulunmayan bir mes’eleyle
karşılaştığında onun hakkında ictihâd eder. Fakat, şu ictihâdın, yine Kitâb ve Sünnete
dayanması gerekir. Yoksa, mücerred kendi aklına göre hüküm veremez. Bu noktadan
müctehidin ictihâdı, yine Kur’ân ve Hadîse râci‘dir. Ya‘nî, müctehid, mes’eleyi
Elláh ve Resûlüne, ya‘nî Kur’ân ve Hadîse arz eder, ve ezelî ve ebedî olan Kur’ân-ı
Mu‘cizü’l- Beyân ve onun tefsîri olan hadîs-i şerîflerin küllî ma‘nâ tabakátından
o mes’elenin hükmünü istinbât eder. Binâenaleyh, ictihâd her ne kadar müctehide
isnâd edilse de, hakíkatte Kur’ân ve onun tefsîri olan hadîs-i şerîflerin ma‘nâ
tabakalarıdır. Fakat, ileride îzáh edeceğimiz üzere, ictihâdlar izáfî hakíkatler
olduğu için müctehidlere izâfe edilerek zikredilir. Yoksa, o müctehidin kendi re’yine
göre verdiği bir hüküm değildir. Belki, Kur’ân ve Hadîsin hazînesinden o
müctehid eliyle çıkarılmış cevherlerdir. Şu âyet-i kerîme bu ma‘nâyı ifâde
etmektedir:
يَآ
اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اطيعُوا الله وَاطيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِى اْلاَمْرِ
مِنْكُمْ فاِنْ تَنَازَعْتُمْ فى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ اِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ اِنْ
كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ اْلاخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَاَحْسَنُ تَأْويلاً
“Ey
mü’minler! Elláh’a (ya‘nî Kur’ân’a) ve Resûlüne (ya‘nî Hadîse) ve sizden
olan ulü’l-emre (ya‘nî bir te’vîle
göre, müctehid ulemâya) itáat
edin. Eğer siz bir şeyin hükmü hakkında nizâ‘ ederseniz, onu Elláh’ın kitâbına
ve resûlünün sünnetine reddedin. Eğer Elláh’a ve yevm-i âhirete îmân ederseniz,
Elláhu Teálâ’nın ahkâmına ve resûlünün sünnetine mürâcaat edin. Şu kitâbulláha
ve sünnet-i Resûlulláha mürâcaat, sizin için hayırlı ve ákıbet yönünden gáyet
güzeldir.”[7]
Bu hakíkate
binâen Üstâd Hazretleri de ictihâdı ta‘rîf ederken onu Kur’ân’a nisbet ederek ta‘rîf
etmiş ve şöyle demiştir:
“İctihâdda,
ya‘nî istinbât-ı ahkâmda, ya‘nî Cenâb-ı Hakk’ın marziyyâtını kelâmından
anlamakta, Sahâbelere yetişilmez.”[8]
İşte, şu
sırra göre, ictihâdın mevzúunu şöyle îzáh etmek mümkündür:
Dîn-i Mübîn-i
İslâm’ın menbaı olan Kur’ân-ı Azímü’ş-şân’ın âyetleri iki kısımdır.
Birincisi: Ma‘nâsı açık olan ve hîç bir súrette te’vîli mümkün olmayan âyetlerdir ki, bunlara “Muhkemât” denilir. Bunlarda aslâ ictihâd olmaz. Bunları te’vîl etmek, bid‘at ve dalâlettir. Bu muhkemât ise; dînin yüzde doksanını teşkîl etmektedir. Bunlar, dînin ana esâsları, temeli ve dînin üstünde durduğu ana sütûnlarıdır. Ehl-i Sünnet dâiresindeki hîç bir hak müctehid şu muhkemâta ilişmemiş, olduğu gibi kabûl etmişlerdir. Bedîuzzamân Hazretleri bu konuda şöyle buyuruyor:
“Mezâhibin ihtilâfı ise: Sáhib-i
şerîatın gösterdiği nazarî düstûrların tarz-ı tefehhümünden ileri gelmiştir. ‘Zarûriyyât-ı dîniyye’ denilen ve kábil-i te’vîl olmayan ve ‘Muhkemât’ denilen düstûrları ise, hîç bir cihette kábil-i tebdîl değildir ve medâr-ı
ictihâd olamaz. Onları tebdîl eden, başını dînden çıkarıyor;
يَمْرُقُونَ مِنَ الدّينِ
كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الْقَوْسِ káidesine dâhıl oluyor.”[9]
İkincisi: Muhkem olmayan kısım
ki, bunların ma‘nâsı muhkemât gibi açık değildir, te’vîle kábildir. Onların ma‘nâsını
anlamak için, ilimde rüsûh sáhibi olmak lâzımdır. Şu kısım âyetlerde olan
müşkilât -hâşâ- âyetlerin lafzındaki bir kapalılıktan ve beyânın kusúrundan
gelen bir müşkilât değil, belki ma‘nânın ince ve derin veyâ yüksek ve geniş
olmasından kaynaklanmaktadır ki, Kur’ân-ı Mu‘cizü’l-Beyân o ma‘nâları mümkün
olan en kolay ve açık súrette ifâde etmiştir. Ya‘nî, bu kısım âyetlerdeki
müşkilât, muhátabın kusúrundan ve ilminin eksikliğinden gelmektedir. Onların ma‘nâsını
anlayabilmek için râsih bir ilme sáhib olmak lâzımdır. İşte ictihâd, şu kısım âyetlerde
olmaktadır ki, bu da dînin yüzde onunu teşkîl etmektedir. Kur’ân’ın tefsîri
olan hadîs-i şerîfler de bu iki kısma ayrılmaktadır.
Üstâd Bedîuzzamân
Hazretleri, bu husúsu şöyle ifâde etmiştir:
“Erkân
ve ahkâm-ı zarûriyye -ki yüzde doksandır- bi’z-zât Kur’ân’ın ve Kur’ân’ın tefsîri
mâhiyyetinde olan sünnetin malıdır. İctihâdî olan mesâil-i hılâfiyye ise yüzde
on nisbetindedir.”[10]
Bu münâsebetle, delâleti vâzıh ve bedîhî olan lafızlarla, delâleti vâzıh ve bedîhî olmayan lafızları zikredeceğiz. Şöyle ki:
Bir kelime ve bir lafız, delâlet ettiği ma‘nâ ve bildirdiği mefhûm i‘tibâriyle iki kısma ayrılır.
BİRİNCİ KISIM
DELÂLETİ VÂZIH VE BEDÎHÎ OLAN LAFIZLARDIR
Lafzın delâlet ettiği ve bildirdiği ma‘nâ vâzıh ve bedîhîdir. O lafzın o ma‘nâyı bildirmesi husúsunda dışardan başka bir delîl ve karîneye ihtiyâc yoktur. Ya‘nî, bi’z-zât o lafız, kendisi o ma‘nâyı bildiriyor. Buna “vâzıhu’d-delâlet” denir. Bu da, “záhir, nass, müfesser ve muhkem” olmak üzere dört kısma ayrılır. Bunlar vuzúh-i delâletin kuvvet ve za‘fına göre şöyle sıralanabilir: Vuzúha en az delâlet edeni záhirdir. Daha sonra nass, ondan sonra müfesser gelir, en kuvvetlisi ise muhkemdir. Şimdi, bu dört kısmı birer birer îzáh etmeye çalışacağız:
Birincisi: “Záhir”dir ki: Lügatta “açık” ma‘nâsına gelmektedir. Istılâhda ise; bir ma‘nâya açıkça delâlet eden lafızdır. Ya‘nî, lafız ve kelime, záhiren o ma‘nâyı bildirir ve bu ma‘nâyı bildirmekte dışardan bir emr-i háricîye ihtiyâc yoktur. Bi-zâtihî o kelime ve o cümle, o ma‘nâyı vâzıhan bildiriyor. Lâkin, kelâmın siyâkı o ma‘nâ için değildir. Meselâ:
وَاَحَلَّ الله الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرّبوا “Elláh alış verişi helâl kıldı ve fâizi de harâm kıldı.”[11] Bu âyet, açıktan açığa bedâheten alışverişi helâl, fâizi ise harâm kılar. Bu ma‘nâ اَحَلَّ ve حَرَّمَ kelimelerinden vâzıhan anlaşılır. Bu ma‘nânın anlaşılması için de háricî bir karîneye ihtiyâc yoktur. Zâten bedîhîdir. Fakat, âyet-i kerîmenin sevk ve zikri, bu ma‘nâ için değildir. Zîrâ, âyetin sevk ve zikrinden asıl maksad, alış veriş ile fâiz arasındaki benzerliği nefyetmektir. Ya‘nî, “Alış veriş de fâiz gibidir” diyenlerin sözünü reddetmek içindir.
Záhirin Hükmü:
1) Te’vîle kábildir. Ya‘nî, záhirî ma‘nâsı değil, başka bir ma‘nâ murâd edilebilir. Meselâ, âyetin záhirî ma‘nâsı umûmî iken, belli ferdlere tahsís edilebilir. Mutlak iken belli kayıtlarla takyîd edilebilir. Hakíkí ma‘nâsı değil, mecâzî ma‘nâsı da kasd edilebilir.
2) Lafzın bildirdiği záhirî ma‘nânın dışında başka bir ma‘nânın kasd edildiğine dâir bir delîl yoksa, o záhirî ma‘nâ ile amel etmek vâcibdir. Ya‘nî, lafzın záhirî ma‘nâsı umûmiyyeti bildiriyorsa, bütün ferdlere teşmîl edilir. Eğer o lafzın mecâz ma‘nâsında kullanıldığına dâir bir karîne ve mecbûriyyet yoksa, sâdece hakíkí ma‘nâsında kullanılır. Fakat, ba‘zı karîneler varsa, tahsís ve mecâz da kullanılabilir. Meselâ; “Elláh alış verişi helâl kıldı ve fâizi de harâm kıldı”[12] âyet-i kerîmesinin ifâde ettiği ma‘nâ, záhiren bütün alış verişin nev‘lerini ihtivâ etmektedir ve bütün alış veriş nev‘lerinin helâl olduğunu bildiriyor. Fakat, hadîslerle, şarabın satışı ve dînde harâm olan ba‘zı bey‘ler (satışlar) ile bu umûmî ma‘nâ tahsís edilmiştir.
3) Peygamber (asm) zamânında neshi kabûl eder, ondan sonraki asırlarda ise neshi kabûl etmez.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olan Lafızlardan İkincisi: “Nass”dır. Istılâhda; sevk edildiği ma‘nâya delâlet eden lafızdır. Ya‘nî, lafız ve kelime záhiren o ma‘nâyı bildirir ve bu ma‘nâyı bildirmekte dışardan bir emr-i háricîye ihtiyâc yoktur. Bi-zâtihî o kelime ve o cümle, o ma‘nâyı vâzıhan bildirir ve o kelâmın sevk ve zikri, o ma‘nâ içindir.
Meselâ; záhir ma‘nâ için örnek
olarak zikrettiğimiz gelecek âyet-i kerîme, aynı ânda nassa da örnektir. Şöyle
ki:
وَاَحَلَّ الله الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرّبوا “Elláh alış verişi helâl kıldı ve fâizi de harâm kıldı.”
Bu âyet-i kerîme, záhirî ma‘nâ ile, Cenâb-ı Hakk’ın alış verişi helâl, fâizi ise harâm kıldığını bildiriyor. Bu ma‘nâyı bildirmesi cihetiyle bu kelâm záhirdir.
Âyet-i kerîme, aynı ânda alış veriş ile fâizin bir olmadığını açık ifâde ile bildiriyor ve kelâmın sevk ve zikri de bu maksad içindir. Zîrâ, bu âyet-i kerîmenin sevk ve zikri, “Alış veriş de ribâ gibidir” diyenlere bir cevâb ve red içindir. Bu ma‘nâyı bildirmesi cihetiyle ise bu kelâm nassdır.
Nassın Hükmü:
1. Te’vîli kabûl eder.
2. Sâdece Resûl-i Ekrem (asm) zamânında neshi kabûl eder.
3. Lafzın bildirdiği záhirî ma‘nânın dışında başka bir ma‘nânın kasdedildiğine dâir bir delîl yoksa, o nass ile amel etmek vâcibdir.
Záhir ile nass arasındaki fark:
1. Nassın ma‘nâya delâleti záhirden daha vâzıh ve nettir.
2. Kelâmın sevkınden murâd, nassın ma‘nâsıdır. Záhir ise; tebeí olarak kabûl edilir.
3. Nassın te’vîle olan ihtimâli, záhirin te’vîle olan ihtimâlinden daha uzaktır.
4. Nass ile záhir arasında bir teáruz ve tenâkuz görüldüğünde, nass tercîh edilir.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olan Lafızlardan Üçüncüsü: “Müfesser”dir. Müfesser kelimesi; lügatta fesr (keşf) kökünden alınmıştır. Ma‘nâsı: Keşfedilen (anlaşılan) demektir. Istılâhda ise; háricî bir emir ve karîne olmaksızın bi’z-zât mufassal bir ma‘nâya delâlet eden, herhangi bir te’vîle ihtimâli olmayan ve nassdan daha vâzıh olan lafza denir. Meselâ:
وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً
“Ey Müslümânlar! Kâfirler birleşerek ve biribirlerine yardım ederek sizinle toplu bir hâlde savaştıkları gibi; siz de birleşerek ve biribirinize yardım ederek toplu bir hâlde onlarla savaşınız”[13] âyetinde olduğu gibi. Zîrâ, âyet-i kerîmede geçen الْمُشْرِكينَ kelimesi, bütün müşrikleri içine aldığı hâlde, tahsíse ihtimâli vardır. Ya‘nî, ba‘zı müşriklerin, bu hükümden tahsís ihtimâli olabilir. Daha sonra zikredilen كَآفَّةً kelimesi ile o tahsís ihtimâli kaldırılmış ve kelimenin kendi umûmî ma‘nâsında kullanıldığını vâzıhan bildirdiği için الْمُشْرِكينَ kelimesi müfesser bir lafız olmuştur.
Hem meselâ,
وَالَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ
يَاْتُوا بِاَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانينَ جَلْدَةً
“Hür, bâliğ, akıllı, Müslümân
ve zinâ etmemiş kadınlara zinâ isnâdında bulunup, sonra bunu isbât için dört şâhid
getiremeyenlere seksen değnek vurun.”[14]
Bu âyet-i kerîmede geçen ثَمَانينَ lafzı muayyen bir sayı olduğundan, ziyâde ve noksánlık ihtimâlini kabûl etmediği için, müfesser bir lafız kabûl edilir.
Kezâ, Kur’ân’da namâz, zekât, hac gibi mücmel (kapalı) olarak zikredilip Peygamberimizin sünneti ile kat‘í ve net bir tafsílâtla icmâlliği izâle edilen lafız ve kelimeler de müfesserdir ve bunlar te’vîle kábil değildir.
Müfesserin Hükmü:
1. Tefsîr edildiği şekilde onunla amel etmek vâcibdir.
2. Nesh olunabilir ahkâmdan ise; Resûl-i Ekrem (asm) zamânında nesh ihtimâli olabilir. Fakat, Peygamberimizin vefâtından sonra nesh olmaz.
3. Müfesserin, záhir ve nassa nisbetle vuzúh-i delâleti daha kuvvetlidir.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olan Lafızlardan Dördüncüsü: “Muhkem”dir. Lügatta; “sağlamlaştırılmış” demektir. Şer‘í ıstılâhda ise; te’vîl ve neshe kábil olmayıp müfesserin ma‘nâya delâletinden daha kuvvetli bir tarzda kendi nefsiyle ma‘nâya delâlet eden lafızdır.
Muhkem; ya tabîatıyla tebdîl ve tağyîri kabûl etmez. Elláh’a, âhiret gününe, peygamberlere îmân etmeyi, zulmün harâm, adâletin ise vâcib olduğunu bildiren âyetler gibi.
Veyâ tabîatıyla tebdîl ve tağyîri
kabûl ettiği hâlde; onun nesh ihtimâlini nefyeden háricî bir karîne ile
desteklenmiştir. Meselâ:
وَلاَ اَنْ تَنْكِحُوا اَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِه اَبَدًا اِنَّ
ذلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللهِ عَظيمًا
“Kendisinden sonra Peygamberin hanımlarını nikâhlamanız ebedî olarak size helâl olmaz. Çünkü, bu, Elláh katında büyük bir günâhtır”[15] âyeti gibi. Bu âyet-i kerîmede geçen Hazret-i Peygamber (asm)’ın hanımlarıyla evlenmemenin hükmü, tabîatıyla tağyîr ve tebdîli, ya‘nî Cenâb-ı Hak tarafından neshi kabûl edebilir. Ancak اَبَدًا kelimesi ile bu nesh ihtimâli kaldırılmış. Hazret-i Peygamberin hanımlarıyla ebedî olarak evlenmenin harâm oluşu tesbît edilmiştir.
Hem meselâ;
الجهاد ماض الى
يوم القيامة
“Şer‘í cihâd, kıyâmete kadar devâm edecektir”[16] hadîs-i şerifinde, cihâdın farz olarak devâm edeceği ifâde ediliyor. Bu ifâde, tabîatıyla tağyîr ve tebdili, ya‘nî Cenâb-ı Hak tarafından neshi kabûl edebilir. Ancak, الى يوم القيمة lafzı ile bu nesh ihtimâli kaldırılmış, kıyâmete kadar cihâdın devâm edeceği tesbît edilmiştir.
Muhkemin Hükmü:
1. Kat‘í olarak neye delâlet ediyorsa, onunla amel etmek vâcibdir.
2. Başka bir ma‘nânın ondan irâde edilme ihtimâli yoktur.
3. Nesh, te’vîl ve ibtáli kabûl etmez.
İKİNCİ KISIM
DELÂLETİ VÂZIH VE BEDÎHÎ OLMAYAN LAFIZLAR
Bir kelime ve bir lafzın delâlet ettiği ve gösterdiği ma‘nâ hafî ve gizlidir. Ya‘nî, o ma‘nâ o lafızdan záhiren anlaşılmıyor. Ancak, o ma‘nânın o lafızdan anlaşılması için, o lafzın dışında háricî bir emir ve karîne olması lâzımdır. Bunun da mertebeleri vardır. En yükseği “müteşâbih”, ondan azı “mücmel”, sonra “müşkil”, sonra da “hafî” gelmektedir. Şimdi bunları birer birer îzáh edeceğiz.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olmayan Lafızlardan Birincisi: “Hafî”dir. Ma‘nâya delâleti záhir olan, bununla berâber ba‘zı efrâdının ma‘nâya mutâbakatında gizlilik olup teemmüle ihtiyâc duyulan lafızdır. Ya‘nî, o lafzın o ma‘nâya delâleti záhirdir. Ancak, o ma‘nânın bütün ferdlere şâmil olup olmadığı husúsunda bir kapalılık vardır. O kapalılığın anlaşılması için düşünmeye ihtiyâc vardır.
Meselâ: Peygamberimiz (sav) buyurmuşlar
ki:
لا يرث القاتل
“Kátil (maktûlünden) irs götürmez.”
Hadîs-i şerîfte geçen القاتل
lafzı, záhiren hem amden (bilerek), hem de hatáen (bilmeyerek) katli işleyene
şâmildir. Bu sözün “Bilerek katli işleyeni” bildirmesi ve ona
delâlet etmesi bedîhî ve záhirîdir. Ammâ, “hatáen o işi işleyene”
şâmil gelmesinde bir kapalılık vardır. Bu kapalılığa göre, fakíhler değişik re’yler
beyân etmişlerdir. Ba‘zı fakíhlere göre, hatáen öldüren de bu hadîsin hükmüne
girer. Ba‘zı fakíhlere göre ise, hatáen adam öldüren bu hadîsin hükmüne dâhıl
olmaz. (Demek, hafîde ictihâd kábildir.)
Hafînin
hükmü: Gizlilik ve kapalılığa sebeb olan nesneye nazar ve teemmül lâzımdır.
Bu nazar ve teemmül netîcesinde o nesnenin bütün o efrâda şâmil geldiğine
kanâat hâsıl olursa, onun hükmüyle amel edilir. Ba‘zı efrâda şâmil gelmediğine
kanâat getirilirse, ona göre hükmedilir. (Bunu da yapacak müctehidlerdir.)
Delâleti
Vâzıh Ve Bedîhî Olmayan Lafızlardan İkincisi: “Müşkil”dir.
Bu, bi’z-zât lafzında bulunan bir sebebden veyâ başka bir nassla
karşılaşmasından dolayı ma‘nâsı kapalı olan bir ifâdedir.
Hafî
ile müşkil arasındaki fark şudur: Hafîdeki kapalılık bi’z-zât lafızdan değil, lafzın
tatbîk sâhasının şümûlünden gelmektedir. Buna göre, hafîden kasd edilen şey, önce
bilinmektedir. Müşkildeki kapalılık ise, nassların bi’z-zât lafzından
doğmaktadır. Bununla ne kasd olunduğu önceden bilinemez; ancak háricî bir delîl
ile anlaşılır.
Müşkil
için müşterek (çok ma‘nâlı) kelimeleri misâl olarak verebiliriz. Bu kelimeler, iki
üç ma‘nâyı ifâde eder. Meselâ; “ayn” kelimesi, görme uzvumuz olan
“göz” ma‘nâsına geldiği gibi, “pınar” ma‘nâsına da
gelir; “mâhiyyet” ve “câsûs” ma‘nâlarında da
kullanılır. Bu biribirine zıt ma‘nâları bir kullanışta birleştiremeyiz. Ancak
ayrı ayrı kullanışlarla bu ma‘nâlar kasd olunabilir. “Ayn”
sözünün bu ma‘nâlardan hangisine delâlet ettiğini, ya cümlenin gelişinden (siyâk’tan)
veyâ háricî bir delîlden anlayabiliriz. Siyâk’a misâl olarak: “Ordunun
durumunu anlamak için uyûn’u her tarafa yaydım” cümlesini zikredebiliriz. Buradaki
uyûn, câsuslar ma‘nâsında kullanılmıştır ve bunu cümlenin gelişi göstermektedir.
Yine Kur’ân’daki:
وَلَهُمْ
اَعْيُنٌ لاَ يُبْصِرُونَ بِهَا “Onların gözleri vardır; fakat onunla
görmezler”[17] âyetinde
geçen, اَعْيُنٌ
kelimesi de siyâk’tan anlaşıldığına göre, duyu organı olan gözlerdir.
Ba‘zan müşterek lafzı anlamak için başvurulan siyâk değil, háricî bir delîl olabilir. Eğer bu háricî delîl nass ise, onun ma‘nâsı üzerinde pek ihtilâf çıkmaz; nass değilse onun ma‘nâsı üzerinde geniş ihtilâflar (ictihâdlar) doğar.
Fakíhlerin,
tefsîrinde ihtilâfa düştükleri müşterek lafızlardan birisi de şu âyet’tir:
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِاَنْفُسِهِنَّ ثَلثَةَ قُرُوءٍ “Boşanan kadınlar, kendi kendilerine üç kurû’ beklerler.”[18] Bu âyet-i kerîmede geçen قُرُوءٍ kelimesi hem “hayz” (ay hâli), hem de “tuhr” (iki ay hâli arasındaki temizlik) ma‘nâlarına gelmektedir. Bu sebeble, Hanefîler, bu âyette geçen قُرُوءٍ kelimesini ay hâli (hayz) diye, Şâfiíler de iki ay hâli arasındaki temizlik müddeti diye tefsîr etmişlerdir. (Demek, müşkil de ictihâd mahallidir.)
Müşkilin Hükmü: Karîne ve delîlleri araştırıp o müşkilden murâdın ne olduğu anlaşıldıktan sonra onunla amel edilir, yoksa ictihâd edilir.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olmayan Lafızlardan Üçüncüsü: “Mücmel”dir.
Bu, ma‘nâsında bir kaç hâl ve hükmü ihtivâ eden, ancak bir müfessir (açıklayıcı)
ile anlaşılabilen nass’dır. Pezdevî, “Usûl”ünde mücmeli şöyle ta‘rîf
eder: “Mücmel, kendisinde ma‘nâlar izdihâm eden, ne kasd edildiği
ibâresinden anlaşılamayacak derecede muğlâk olan, tefsîr ve araştırmaya
ihtiyâc gösteren şeydir.”
Bu ta‘rîften,
“mücmel, müşkil ve hafî” arasındaki fark anlaşılmış oluyor. Demek
ki, mücmelin tafsílâtı kendi lafzından ve mücerred fıkhî ictihâdla anlaşılamaz.
Mücmeli anlamak, onun çeşitli şekillerini ve cüz’î mes’elelerini kavramak için
bir müfessire (açıklayıcıya) ihtiyâc vardır.
Kur’ân’ın
teklîfî hükümlerle ilgili ibârelerinin çoğu mücmeldir. Bunları bize sünnet
açıklamıştır. Meselâ; namâz, mücmel olarak emredilmiş; “Sünnet”
onu hem fiilî, hem de kavlî bir şekilde açıklamıştır. Hazret-i Peygamber (sav),
“Namâzı, ben nasıl kılıyorsam siz de öylece kılın”[19] buyurmuştur.
Hac da böyledir. Peygamber (sav), “Hac ile ilgili ibâdetlerinizi benden
alınız”[20]
buyurarak onu açıklamıştır. Zekât ve alım-satım da mücmel olarak bildirilmiş, sonra
sünnet tarafından tam olarak açıklanmıştır.
Kezâ, suçlarla
ilgili bir kısım hükümler de icmâlî bir şekilde zikredilmiştir. Meselâ; Kur’ân,
diyet gerektiğini bildirmiş; “Sünnet” de bunun mikdâr ve
şekillerini genişçe anlatmıştır. Yine Kur’ân, yaralar için kısás icab ettiğini
haber vermiş; “Sünnet” ise bu yaraların hükümlerini, ne zamân tam
kısás ve ne zamân nâkıs kısás, ya‘nî diyet gerektiğini beyân etmiştir.
Böylece, Kur’ân’ın
mücmel olan her ifâdesini Sünnet açıklamış ve onun kapalı bir tarafını
bırakmamıştır.
Evet, Kur’ân nass’larının tefsîre muhtâc olan kısımları vardır. Bunları Peygamber (sav), âhirete irtihâlinden önce açıklamıştır. Hazret-i Peygamber’in açıklamadığı teklîf bildiren hîç bir Kur’ân nassı yoktur. O, bunları ya fiiliyle veyâ sözüyle açıklamıştır.
Mücmelin Hükmü: Mücmel, Şâri‘ tarafından vâfî bir tarzda beyân ve îzáh edilmişse, o zamân müfesser hükmüne geçer ki; bu durumda onunla amel etmek vâcib olur.
Delâleti Vâzıh Ve Bedîhî Olmayan Lafızlardan Dördüncüsü: “Müteşâbih”tir. Müteşâbih: Ma‘nâsı kapalı olan, anlaşılması için akılca bir yol bulunmayan, Kitâb ve Sünnette tefsîrine rastlanılmayan ve ma‘nâsı Elláh’a havâle edilen nass’dır. Burada şu iki husúsu beyân etmek gerekir:
1) Kur’ân’da müteşâbih
vardır. Çünkü, Elláh Teálâ şöyle buyurmuştur:
هُوَالَّذى
اَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ايَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ اُمُّ الْكِتَابِ وَاُخَرُ
مُتَشَابِهَاتٌ فَاَمَّا الَّذينَ فى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا
تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْويلِه وَمَا يَعْلَمُ
تَأْويلَهُ اِلاَّ الله وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ امَنَّا بِه
كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبّنَا وَمَا يَذَّكَّرُاِلاَّ اُولُوا اْلاَلْبَابِ
“O
Elláhu Teálâ ki, ey Resûl-i Ekrem! Senin üzerine Kur’ân’ı inzâl etti. O Kur’ân’dan
ba‘zıları muhkem âyetlerdir ve o âyetlerin ahkâmı açıktır, helâl ve harâmı beyân
husúsunda kendileriyle amel olunur. Onlar (muhkem âyetler) Kitâbın (Kur’ân’ın) aslı ve anasıdırlar. O Kur’ân’dan diğer âyetlerin ise elfâzı biribirine
benzer ve ma‘nâsı açık değildir.
“Kur’ân’ın âyetleri iki kısım olup biri muhkem diğeri müteşâbih olunca, şu kimseler ki, kalblerinde bâtıla meyil vardır, onlar insânlar arasına fitne koymak ve i‘tikádlarını ifsâd eylemek ve arzûlarına muvâfık bir súrette te’vîlini taleb etmek için Kur’ân’dan müteşâbih olan âyetlere ittibâ‘ eder ve kalblerinde olan fesâda binâen muhkemâtı terk ederler. Hâlbuki, insâna lâzım olan; muhkem olan âyetlerle amel eylemek ve müteşâbihâta îmân etmektir. O müteşâbihâtın te’vîlini ancak Elláhu Teálâ bilir ve ilminde sebâtı ve rüsûhu olan álimler de, ‘Biz bu Kur’ân’a îmân ettik. Zîrâ, cümlesi bizim Rabbimiz tarafındandır’ derler. Bu Kur’ân’ın ma‘nâsını ancak akıl sáhibleri düşünür.”[21]
Bu nass karşısında álimler, Kur’ân’da müteşâbih bulunduğunda ittifâk etmişlerdir. Ancak, müteşâbihin nerelerde olduğunda ihtilâfa düşmüşlerdir. İbn-i Hazm; sâdece Kur’ân’ın sûre başlarındaki hurûf-i mukattaa ile “Kıyâmet gününe yemîn ederim”[22] ve “Kasem olsun Güneş’e ve onun aydınlığına, ona tâbi‘ olduğu zamân Ay’a”[23] âyetleri gibi kasem bildiren lafızların müteşâbih olduğunu söyler.
Bir kısım ulemâ da, İbn-i Hazm’ın ileri sürdüğü bu müteşâbihlerin yanında, Elláh’ı sonradan yaratılmışlara (havâdîse) benzeten âyetleri (Elláh’ın elinden ve yüzünden bahseden âyetler[24] gibi) de müteşâbih sayarlar.
2) Teklîf ihtivâ eden ve İslâm şerîatinin esâs hükümlerini bildiren âyetler aslâ müteşâbih değildir; bunların hepsi, ya kendiliğinden veyâ Peygamber (sav)’in beyânı sâyesinde ap açıktır. Nitekim, Hazret-i Peygamber (sav), “Sizi, gecesi gündüzü gibi aydınlık olan bir yol üzerinde bıraktım”[25] buyurmuştur. Zâten teklîf ifâde eden nassların açık olmaması veyâ açıklanmamış olması imkânsızdır.[26]
İCTİHÂDIN CÂİZ OLUP OLMADIĞI KONULAR
“Her hükm-i şer‘í, ictihâda mahal olamaz. Onun için, ba‘zı usûl-i fıkıh ulemâsı bu husústa şöyle derler:
“İctihâdın câiz olduğu mes’ele, hakkında kat‘í delîl bulunmayan ahkâm-ı şer‘ıyyedir. Hakkında kat‘í delîl bulunan ahkâm-ı şer‘ıyyede ise ictihâd ve ihtilâf olamaz. Namâz ve orucun farzıyyeti, zinânın harâmiyyeti gibi. Bunlar, hakkında kat‘í nass bulunan ve câhil ve álim herkesin bildiği şer‘í mes’elelerdir. Hakkında delâleti veyâ sübûtu kat‘í nass bulunmayıp, delâleti veyâ sübûtu zannî olan nasslarda ise ictihâd yapılabilir.”[27]
İCTİHÂDLARDAKİ
İHTİLÂFIN HİKMETİ NEDİR?
Müctehidlerin
ictihâdlardaki farklılıkları, -hâşâ- Kur’ân ve Hadîs açıkça anlaşılmadığından, müctehidlerin
farklı görüşler ileri sürmelerinden değildir. Bilakis, bu ihtilâf, Kur’ân’ın
yedi vech-i i‘câzından biri olan câmiıyyetinden kaynaklanmaktadır. Evet, Kur’ân-ı
Mu‘cizü’l-Beyân bütün asırlarda, meşreb ve meslekleri muhtelif olan beşerin
bütün tabakátına hıtáb eden ve her husústa onlara hidâyet ve yol gösteren bir
hutbe-i ezeliyye olduğundan; lafzında, ma‘nâsında, ilminde, mebhasinde ve
üslûbunda háriku’l-áde bir câmiıyyet göstermiş ve pek çok ayrı ayrı ma‘nâları
ihtivâ eden vücûh ve ihtimâlleri ihtivâ etmiştir. İşte, müctehidlerin
ictihâdları, ahkâm âyetlerinin gösterdikleri ayrı ayrı vücûh ve ihtimâllere
dayanmaktadır. Âyetlerdeki bütün o ihtimâller, Kur’ân’ın murâdı ve maksúdu
olduğundan, elbette bütün o ictihâdlar dahi haktır ve doğrudur. Kur’ân’ın şu
vech-i i‘câzını, ya‘nî câmiıyyetini, Üstâd Bedîuzzamân Hazretleri “Yirmi
Beşinci Söz”de isbât etmiş ve o eserde şöyle buyurmuştur:
“Eğer
desen: ‘Geçmiş misâllerdeki bütün ma‘nâları, nasıl bileceğiz ki, Kur’ân
onları irâde etmiş ve işâret ediyor?’
“Elcevâb:
Mâdem Kur’ân bir hutbe-i ezeliyyedir. Hem muhtelif, tabaka tabaka olarak, asırlar
üzerinde ve arkasında oturup dizilmiş bütün Benî Âdem’e hıtáb ediyor, ders
veriyor. Elbette o muhtelif ifhâma göre müteaddid ma‘nâları derc edip irâde
edecektir ve irâdesine emâreleri vaz‘ edecektir.
“Evet,
‘İşârâtü’l-İ‘câz’da, şuradaki ma‘nâlar misillü kelimât-ı Kur’âniyyenin müteaddid
ma‘nâlarını ilm-i Sarf ve Nahv’in káideleriyle ve ilm-i Beyân ve fenn-i Maánî’nin
düstûrlarıyla, fenn-i Belâgat’in kánûnlarıyla isbât edilmiştir. Bununla
berâber, ulûm-i Arabiyyece sahîh ve usûl-i dîniyyece hak olmak şartıyla ve
fenn-i Maánî’ce makbûl ve ilm-i Beyân’ca münâsib ve Belâgat’çe müstahsen olan
bütün vücûh ve maánî, ehl-i ictihâd ve ehl-i tefsîr ve ehl-i usûlü’d-dîn ve
ehl-i usûlü’l-fıkhın icmâıyla ve ihtilâflarının şehâdetiyle, Kur’ân’ın ma‘nâlarındandırlar.
O ma‘nâlara, derecelerine göre birer emâre vaz‘ etmiştir; ya lâfziyyedir, ya
ma‘neviyyedir. O ma‘neviyye ise, ya siyâk veyâ sibâk-ı kelâmdan veyâ başka
âyetten birer emâre, o ma‘nâya işâret eder. Bir kısmı yirmi ve otuz ve kırk ve
altmış, hattâ seksen cild olarak muhakkíkler tarafından yazılan yüz binler tefsîrler,
Kur’ân’ın câmiıyyet ve hárikıyyet-i lâfziyyesine kat‘í bir bûrhân-ı bâhirdir.”[28]
Üstâd
Hazretlerinin burada beyân ettiği gibi, şu ayrı ayrı ma‘nâların doğru olması
için, onların ulûm-i Arabiyyece sahîh ve usûl-i dîniyyece hak olması ve fenn-i Maánî’ce
makbûl ve ilm-i Beyân’ca münâsib ve Belâgat’çe müstahsen olması şarttır. Yoksa,
kişinin kendi hevâsına ve fikrine göre verdiği ma‘nâlar merdûddur ve dalâlettir.
Hadîs-i şerifte, “Kim, Kur’ân hakkında kendi re’yiyle
konuşursa, ateşte oturacağı yeri hâzırlasın”[29]
buyrulmuştur.
Hem yine
Üstâd’ın yukarıda beyân ettiği gibi, o ayrı ayrı ihtimâllerin her birine Kur’ân’ın
ya lafzen veyâ ma‘nen birer emâre ve karîne vaz‘ etmesi isbât ediyor ki; bütün
o muhtelif ma‘nâlar Kur’ân’ın murâdıdır. O hâlde, o vücûh ve ihtimâllere
istinâd eden bütün ictihâdlar da haktır ki, ehl-i ictihâd, ehl-i tefsîr, ehl-i usûlü’d-dîn
ve ehl-i usûlü’l-fıkıh bütün bu ma‘nâların Kur’ân’ın murâdı olduğunda icmâ‘ ve
ittifâk etmişler ve bi’l-fiil aralarında vâkı‘ olan ihtilâfla şu husústaki
ittifâklarını göstermişlerdir.
Hak
ictihâdlardaki ihtilâfın sırr-ı hikmeti ve vech-i rahmetini anlamak ve fürûátta
hakkın nasıl taaddüd ettiğini, ya‘nî birden fazla hakkın olduğunu fehmetmek
için şu esâsa dikkat etmek lâzımdır:
Üstâd Bedîuzzamân’ın
pek çok yerde, husúsan “Yirmi Dokuzuncu Söz”de îzáh ettiği üzere,
kâinâtta hakíkatler iki kısımdır. Biri: Hakíkí hakíkatler. Diğeri:
Nisbî ve izáfî hakíkatlerdir. Şu kánûn, Fâtır-ı Zü’l-Celâl’in fıtrî bir kánûnudur.
Álemde hîç bir şey, diğer eşyâdan ayrı ve müstakil değildir. Her şeyin pek çok
eşyâ ile bir nev‘í münâsebeti vardır ki, şu ayrı ayrı münâsebetlerden nisbî ve i‘tibârî
hakíkatler tevellüd etmektedir. O hâlde, her bir şeye mahzá güzel veyâ mahzá
çirkin demek yanlıştır. Çünkü, güzellik tenâsübden çıkar. Üstâd’ın “Muhâkemât”ta
dediği gibi, bir zirâ‘ kadar bir burun altından olsa, yalnız ona dikkat edilse,
güzel gören bulunur! Fakat, bir insânın yüzüne takılsa ve yüzüyle münâsebetine
bakılsa, izáfî olarak çirkin görülecektir.
İşte, fıtratın
şu káidesine uygun olarak, şerîat-ı İslâmiyye de iki kısım üzerine nâzil
olmuştur:
Birisi: Muhkemât-ı şerîattır ki;
bunlar hakíkí hakíkatlerdir. Hîç bir zamân ve zemînde değişmezler ve kábil-i
ictihâd değildirler.
Diğeri: Muhkem olmayan
nazariyyâttaki ahkâmdır ki; bunlar nisbî ve izáfî hakíkatlerdir. Kişilerin
maddî ve ma‘nevî durumları, hayât tarzları gibi pek çok şartlarla mukayyed olan
i‘tibârî hakíkatlerdir. İşte, müctehidlerin ayrı ayrı ictihâdları, şu şartlarla
mukayyed olan nisbî ve izáfî hakíkatlere bakmaktadır.
Velhâsıl: Muhkemât-ı şerîat mutlak hakíkatlerdir.
İctihâdlar ise mukayyed ve meşrût hakíkatlerdir. Ta‘bîr-i diğerle, muhkemât-ı şeriat,
küllî kánûn ve káidelerdir. İctihâdlar ise, şu küllî káidelerin cüz’í ve
müşahhas hâdiseler üzerine tatbîkıdir ki, bu noktadan ictihâdlarda izáfiyyet ve
nisbîlik vardır. O hâlde, muhkemât-ı şerîatın dâiresi içinde olmak ve ulûm-i
Arabiyyece sahîh ve usûl-i dîniyyece hak olmak ve fenn-i Maánî’ce makbûl ve
ilm-i Beyân’ca münâsib ve Belâgat’çe müstahsen olmak şartıyla, bütün o ayrı
ayrı ictihâdların hepsi de haktır ve güzeldir. Nefsü’l-emirde birinin diğerine
üstünlüğü yoktur. Yalnız, o ictihâdın şartları mîzâcına uyan kimse, başkalarını
hatáya isnâd etmeden, nisbî olarak kendi mezhebini diğerlerinden daha güzel
bulabilir ve öyle görmesi de şarttır. Çünkü, o ictihâd, o şartlar altında en
güzelidir. İşte, daha güzel olmak ve daha hak olmak, izáfî ve şartlarla
mukayyed bir hakíkat olduğundan, burada ihtilâf elbette olacaktır ve hepsi de
haktır. İşte, Üstâd’ın, “Hakta ittifâk, ehakta ihtilâftır”[30] sözünün
ma‘nâsı budur.
Mâdem
ictihâdlar, nisbî ve izáfî hakíkatlerdir. O hâlde, Ehl-i Sünnet dâiresi içinde
bir mezheb sáhibi kendi mezhebine, “Haktır ve daha güzeldir” diyebilir. Fakat,
“Hak yalnız benim mesleğimdir ve güzel olan yalnız benim mezhebimdir”
diyemez.
Şu
anlattığımız hakíkatleri, İmâm-ı Şa‘rânî “Mîzânü’l-Kübrâ” isimli
eserinde, İmâm-ı Gazâlî de “Mustasfâ” isimli eserinde gáyet geniş
bir súrette îzáh ve isbât etmiştir. Üstâd Bedîuzzamân Hazretleri de “Risâle-i
Nûr”da muhtelif yerlerde bu konuyu beyân etmiştir. Ezcümle, mevzú‘muzu
teşkîl eden ve daha önce “Lemaát”tan iktibâs ettiğimiz şu
cümlelerdir.
“İslâmiyyet,
selm ve müsâlemettir; dâhılde nizâ‘ ve husúmet istemez.
“Ey
Álem-i İslâmî! Hayâtın ittihâdda. Ger ittihâd istersen, düstûrun bu olmalı: ‘Hüve’l-hakku’
yerine ‘hüve hakkun’ olmalı; ‘hüve’l-hasen’ yerine ‘hüve’l-ahsen’
olmalı.
“Her
Müslim kendi meslek, mezhebine demeli: ‘İşte bu haktır; başkasına ilişmem.
Başkaları güzelse, benim en güzelidir.’
“Dememeli:
‘Budur hak; başkaları battâldır. Yalnız benimkidir güzeli; başkaları
yanlıştır, hem çirkindir.’
“Zihniyyet-i
inhisâr, hubb-i nefisten geliyor. Sonra maraz oluyor; nizâ‘ ondan çıkıyor.
“Dert
ile dermânlar taaddüdü hak olur; hak da taaddüd eder. Hâcât ve ağdiyenin tenevvüu
hak olur; hak da tenevvü‘ eder.
“İsti‘dâd,
terbiyeler tekessürü hak olur; hak da tekessür eder. Bir madde-i vâhide, hem
zehir ve hem panzehir.
“İki
mîzâca göre mesâil-i fer‘íde hakíkat sâbit değil; izáfî ve mürekkeb. Mükellefîn
mîzâclar,
“Ona
bir hisse verip ona göre ederek tahakkuk ve terekküb, her mezhebin sáhibi
mühmel mutlak hükmeder.
“Mezhebinin
hudûdu ta‘yînini bırakır temâyül-i mîzâca. Taassub-i mezhebî ta‘mîme sebeb olur.
“Ta‘mîmin
iltizâmı sebeb olur nizâa. İslâmiyyetten evvel tabakát-ı beşerde derin
uçurumlar,
“Hem tebâud-i
acîbi istedi bir vakitte taaddüd-i enbiyâ, tenevvü-ı şerâyi‘, müteaddid mezhebler.
“Beşerde
bir inkılâb İslâmiyyet yaptırdı, beşer tekárüb etti, şer‘ etti ittihâd, vâhid
oldu peygamber.
“Seviye
bir olmadı; mezheb taaddüd etti. Terbiye-i vâhide kâfî geldiği zamân, ittihâd
eder mezhebler.”[31]
“Münâzarât”ta
ise bu mevzúu şöyle anlatmıştır:
“Bence
taklîdin temelini atıp ihtilâfâtı çıkarmakla; ‘Mu‘tezile, Cebriyye, Mürcie, Mücessime’
gibi dalâlet fırkalarını İslâmiyyetten intâc eden, mesâil-i dîniyyedeki
istibdâd-ı ilmîdir ve nefsü’l-emirde ‘mukayyed’ olan şeyde ‘ıtlâk’tır.”[32]
“S - Álem-i
İslâm’ın ulemâsının ortalarındaki müdhiş ihtilâfâta ne dersin? Re’yin nedir?
“C -
Ben Álem-i İslâmiyyete gayr-ı muntazam veyâ intizámı bozulmuş bir meclis-i meb‘úsân
ve encümen-i şûrâ nazarıyla bakıyorum. Şerîattan işitiyoruz ki, re’y-i cumhûr
budur, fetvâ bunun üzerinedir. İşte şu; bu meclisteki re’y-i ekseriyyetin nazíresidir.
Re’y-i cumhûrdan maadâ olan akvâl, eğer hakíkat ve mağzdan hálî ve boş olmazsa,
isti‘dâdâtının re’ylerine bırakılır. Tâ, her bir isti‘dâd, terbiyesine münâsib
gördüğünü intiháb etsin. Lâkin, burada iki nokta-i mühimme vardır.[33]
“Birincisi:
Şu isti‘dâdın meyelânı ile intiháb olunan ve bir derece hakíkati tazammun eden
ve ekalliyyette kalan ‘kavl’, nefsü’l-emirde mukayyed ve o isti‘dâd ile mahsús
olduğu hâlde; sáhibi ihmâl edip mutlak bıraktı. Etbâı iltizâm edip ta‘mîm etti.
Mukallidi taassub edip, o kavlin hıfzı için muháliflerin hedmine çalıştılar. Şu
noktadan müsádeme, müşâğabe, cerh ve red o derece meydân aldı ki; ayakları
altından çıkan toz ve ağızlarından feverân eden duman ve lisânlarından püsküren
berkler, şimşekli ve ba‘zan rahmetli bir bulut, şems-i İslâmiyyetin tecellîsine
bir hicâb teşkîl etmiştir. Lâkin, ziyâ-yı şemsten tefeyyüz etmesine isti‘dâd
bahşeden rahmetli bulut derecesinde kalmadı. Yağmuru vermediği gibi, ziyâyı
dahi men‘ etmektedir.
“İkinci
nokta: Ekalliyyette kalan ‘kavl’, eğer içindeki hakíkat ve
mağz, onu intiháb eden isti‘dâdlardaki heves ve hevâ veyâ mevrûs taassub ve mîzâcına
galebe çalmazsa; o ‘kavl’ bir hatar-ı azímde kalır. Zîrâ, isti‘dâd
onunla insibâğ edip onun muktezásına inkılâb etmek lâzım iken; o onu kendine
çevirir ve telkíh eder, kendi emrine musahhar eder. İşte, şu noktadan hüdâ
hevâya tahavvül, ve mezheb mîzâcdan teşerrüb eder.”[34]
Hem “Yirmi
Yedinci Söz”de mezheb ihtilâfının hikmetlerini şöyle anlatmıştır:
“Asırlara
göre şerîatler değişir. Belki, bir asırda, kavimlere göre ayrı ayrı şerîatler, peygamberler
gelebilir ve gelmiştir. Hátemü’l-Enbiyâ’dan sonra, şerîat-i kübrâsı her asırda
her kavme kâfî geldiğinden, muhtelif şerîatlere ihtiyâc kalmamıştır. Fakat, teferruátta,
bir derece ayrı ayrı mezheblere ihtiyâc kalmıştır.
“Evet,
nasıl ki, mevsimlerin değişmesiyle elbiseler değişir, mîzâclara göre ilâclar
tebeddül eder. Öyle de, asırlara göre şerîatler değişir; milletlerin isti‘dâdına
göre ahkâm tahavvül eder. Çünkü, ahkâm-ı şer‘ıyyenin teferruát kısmı, ahvâl-i
beşeriyyeye bakar, ona göre gelir, ilâc olur.
“Enbiyâ-yı
sâlife zamânında tabakát-ı beşeriyye biribirinden çok uzak ve seciyyeleri hem
bir derece kaba, hem şiddetli ve efkârca ibtidâî ve bedeviyyete yakın
olduğundan; o zamândaki şerîatler, onların hâline muvâfık bir tarzda ayrı ayrı
gelmiştir. Hattâ, bir kıt‘ada, bir asırda ayrı ayrı peygamberler ve şerîatler
bulunurmuş. Sonra, Âhirzamân Peygamberinin gelmesiyle, insânlar gûyâ ibtidâî
derecesinden i‘dâdiyye derecesine terakkí ettiğinden, çok inkılâbât ve ihtilâtâtla
akvâm-ı beşeriyye bir tek ders alacak, bir tek muallimi dinleyecek, bir tek şerîatle
amel edecek vaz‘ıyyete geldiğinden; ayrı ayrı şerîate ihtiyâc kalmamıştır, ayrı
ayrı muallime de lüzûm görülmemiştir. Fakat, tamâmen bir seviyeye gelmediğinden
ve bir tarz-ı hayât-ı ictimâıyyede gitmediğinden, mezhebler taaddüd etmiştir. Eğer,
beşerin ekseriyyet-i mutlakası, bir mekteb-i álînin talebesi gibi bir tarz-ı hayât-ı
ictimâıyyeyi giyse, bir seviyeye girse, o vakit mezhebler tevhîd edilebilir. Fakat,
bu hâl-i álem o hâle müsâade etmediği gibi, mezâhib de bir olmaz.
“Eğer
desen: ‘Hak bir olur. Nasıl böyle dört ve on iki mezhebin muhtelif ahkâmları
hak olabilir?’
“Elcevâb:
Bir su, beş muhtelif mîzâclı hastalara göre nasıl beş hüküm alır. Şöyle ki: Birisine,
hastalığının mîzâcına göre su ilâcdır; tıbben vâcibdir. Diğer birisine, hastalığı
için zehir gibi muzırdır; tıbben ona harâmdır. Diğer birisine az zarar verir; tıbben
ona mekrûhtur. Diğer birisine zararsız menfaat verir; tıbben ona sünnettir. Diğer
birisine ne zarardır, ne menfaattir; âfiyetle içsin, tıbben ona mübâhtır. İşte,
hak burada taaddüd etti. Beşi de haktır. Sen diyebilir misin ki, ‘Su yalnız
ilâcdır, yalnız vâcibdir, başka hükmü yoktur?’
“İşte
bunun gibi, ahkâm-ı İlâhiyye, mezheblere hikmet-i İlâhiyyenin sevkıyle ittibâ‘
edenlere göre değişir. Hem hak olarak değişir ve her birisi de hak olur, maslahat
olur. Meselâ, hikmet-i İlâhiyyenin tensîbiyle İmâm-ı Şâfií’ye ittibâ‘ eden, ekseriyyet
i‘tibârıyla Hanefîlere nisbeten köylülüğe ve bedevîliğe daha yakın olup, cemâati
bir tek vücûd hükmüne getiren hayât-ı ictimâıyyede nâkıs olduğundan, her biri bi’z-zât
dergâh-ı Kádıu’l-Hâcât’ta kendi derdini söylemek ve husúsí matlûbunu istemek
için, imâm arkasında Fâtihâ’yı birer birer okuyorlar. Hem ayn-ı hak ve mahz-ı
hikmettir. İmâm-ı A‘zám’a ittibâ‘ edenler, ekseriyyet-i mutlaka i‘tibârıyla, İslâmî
hükûmetlerin ekserîsi o mezhebi iltizâm etmesiyle, medeniyyete, şehirliliğe
daha yakın ve hayât-ı ictimâıyyeye müstaid olduğundan, bir cemâat bir şahıs
hükmüne girip bir tek adam umûm nâmına söyler; umûm, kalben onu tasdîk ve rabt-ı
kalb edip, onun sözü umûmun sözü hükmüne geçtiğinden, Hanefî mezhebine göre imâm
arkasında Fâtihâ okunmaz. Okunmaması, ayn-ı hak ve mahz-ı hikmettir.
“Hem
meselâ, mâdem şerîat, tabîatın tecâvüzâtına sed çekmekle onu ta‘dîl edip nefs-i
emmâreyi terbiye eder. Elbette, ekser etbâı köylü ve nim-bedevî ve amelelikle meşgúl
olan Şâfií mezhebine göre, kadına temâsla abdest bozulur, az bir necâset zarar
verir. Ekseriyyet i‘tibârıyla hayât-ı ictimâıyyeye giren, nim-medenî şeklini
alan insânlar ittibâ‘ ettikleri mezheb-i Hanefîye göre, mess-i nisvân abdesti
bozmaz, bir dirhem kadar necâsete fetvâ var.
“İşte,
bir amele ile bir efendiyi nazara alacağız. Amele, tarz-ı maíşet i‘tibârıyla, ecnebî
kadınlarla ihtilâta, temâsa ve bir ocak yanında oturmaya ve mülevves şeylerin
içine karışmaya mübtelâ olduğundan, san‘at ve maíşet i‘tibârıyla tabîat ve
nefs-i emmâresi meydânı boş bulup tecâvüz edebilir. Onun için, şerîat onların
hakkında o tecâvüzâta sed çekmek için, ‘Abdest bozulur, temâs etme. Namâzını
ibtál eder, bulaşma’ ma‘nevî kulağında bir sadâ-yı semâvî çınlattırır. Ammâ,
o efendi, nâmûslu olmak şartıyla, ádât-ı ictimâıyyesi i‘tibârıyla, ahlâk-ı umûmiyye
nâmına, ecnebî kadınlara temâsa mübtelâ değil; mülevves şeylerle, nezáfet-i
medeniyye nâmına kendini o kadar bulaştırmaz. Onun için, şerîat, mezheb-i
Hanefî nâmıyla ona şiddet ve azîmet göstermemiş, ruhsat tarafını gösterip hafîfleştirmiştir.
‘Elin dokunmuşsa abdestin bozulmaz; hicâb edip kalabalık içinde suyla
istincâ etmemenin zararı yoktur; bir dirhem kadar fetvâ vardır’ der, onu
vesveseden kurtarır.
“İşte,
denizden iki katre, sana misâl... Onlara kıyâs et. ‘Mîzân-ı Şa‘rânî’ mîzânıyla,
şerîat mîzânlarını bu súretle muvâzene edebilirsen et.”[35]
Suâl:
Eğer Ehl-i Sünnet dâiresindeki müctehidlerin hepsi de ictihâdlarında hakka isábet
ettilerse, “Âlim ictihâd
eder ve ictihâdında hatá ederse ona bir sevâb var, eğer isábet ederse ona iki sevâb
vardır”
hadîsinin ma‘nâsı nedir?
Elcevâb:
Bu suâle İmâm-ı Şa‘rânî şöyle cevâb vermektedir:
“Bu hadîsdeki
hatá sözünden murâd, müctehidin o mes’eledeki delîle tesádüf edememe hatásıdır.
Onunla şerîattan çıkılan hatá değildir. Çünkü, şerîattan çıkınca ona sevâb
verilmez. Nitekim, Resûl-i Ekrem (asm), ‘Bizim
emrimize, işimize uygun olmayan her amel merdûddur’ buyuruyor. Şerîatın sáhibi
ona sevâb vardır buyurduğuna göre, hadîs-i şerîfin ma‘nâsının şöyle olduğu
anlaşılır; ‘Âlim ictihâd edip Şâri‘ tarafından bu husústa vârid olan delîl
kendisine isábet ettiyse, ona iki ecir, ya‘nî sevâb vardır. Biri araştırma ve
inceleme sevâbı, diğeri delîle tesádüf etme sevâbıdır. Delîlin kendisine
rastlamayıp sâdece hükmüne tesádüf ederse, ona bir sevâb vardır. O da, inceleme
ve araştırma sevâbıdır.’ Buradaki hatá izáfî olup, mutlak hatá değildir.”[36]
İmâm-ı
Gazâlî de bu hadîsi şöyle îzáh etmiştir:
“Bu suâle
iki cihetten cevâb verilebilir.
“Birincisi:
Bu hadîs, her müctehidin isábet ettiği konusunda kesin bir delîldir. Zîrâ, ictihâd
eden her müctehid sevâb almaktadır. Eğer müctehid isábet etmemiş olsaydı, Elláhu
Teálâ’nın hükmüne aykırı hüküm veren o hatálı müctehid nasıl sevâba hak
kazanacaktı?
“İkincisi:
Biz hatánın, müctehidin yapması gerekli olan şeye izáfetle değil; matlûbuna izáfetle
olabileceğini inkâr etmiyoruz. Hâkim, malı hak sáhibine iáde etmeyi taleb
etmektedir. Fakat, bunda hatá etmesi mümkündür. Bu durumda hâkim, taleb ettiği husús
açısından hatá etmiştir. Fakat, Elláh’ın kendisi hakkındaki hükmü açısından isábet
etmiştir. Aynı şekilde, kıble konusunda ictihâd eden kişinin de hatá ettiği
söylenebilir. Bu, kıble konusunda ictihâd eden kişinin taleb ettiği şeyde, ya‘nî
kıbleye isábet etme husúsunda hatá ettiği ma‘nâsına gelir. Bu kişinin taleb
ettiği şeye ulaşması vâcib değildir. Aksine, ona vâcib olan, taleb ettiği şeyin
bulunduğunu zannettiği tarafa yönelmesidir.”[37]
İHTÁR: Müctehidlerin farklı farklı
ictihâdları hakkında ulemâ-yı İslâm iki kısma ayrılmışlardır:
Birinci Táife: Ehl-i tasvîb olan
“Musavvibe”dir. Bunlar, “Bütün müctehidler, hakka isábet
etmişlerdir. Fürûátta hak taaddüd edebilir” diyen álimlerdir. Üstâd Bedîuzzamân
da bu görüşü tercîh etmiştir.
İkinci Táife: Ehl-i tahtie olan
“Muhattie”dir. Bunlar, “Elláh ındinde hak olan bir tânedir. Bir
mes’elede farklı ictihâd yapan müctehidlerin yalnız birisi hakka isábet
etmiştir. Diğerleri hatádır. Fakat, bu hatásı affolmuştur” diyen álimlerdir.
Bu görüşteki álimler, diğer müctehidlerin ictihâdlarına aslâ bid‘at ve dalâlet
dememektedir. Bunlar, “Sâdece benim mesleğim haktır” demiyorlar. “Benim
mesleğim haktır, hatáya kábiliyyeti var. Diğerinin de sevâba kábiliyyeti var”
diyorlar.
Dolayısıyla,
Üstâd’ın, “ ‘Mesleğim haktır
veyâ daha güzeldir’ demeye hakkın var. Fakat, ‘Yalnız hak benim
mesleğimdir’ demeye hakkın yoktur” sözü her iki táifeye de
şâmildir.
ŞU ZAMÂNDA İCTİHÂD KAPISI AÇIK MIDIR?
İctihâd
kapısı, Elláh ve Resûlünün açtığı bir kapı olduğundan, hîç bir kimsenin o
kapıyı kapamaya hakkı ve kudreti yoktur. İctihâd, şerîat-ı İslâmiyyenin canlı
ve hayâtdâr olmasının ve ebediyyetinin bir gereğidir. Fakat, o kapının açık
olması, oradan girmenin mümkün olması ma‘nâsına gelmez. Çünkü, ictihâd yapılabilmesi
için, hem ictihâd yapacak kişide, hem de ictihâdın yapılacağı zamân ve zemînde
bulunması gereken şartlar vardır. Bu şartlar şu ânda mevcûd olmadığından, o
kapıdan girmeye mâni‘ler mevcûddur. Üstâd Bedîuzzamân Hazretleri bu mevzúu “Yirmi
Yedinci Söz”de gáyet güzel bir şekilde îzáh etmiştir. Oraya havâle edip,
burada bir hulâsasını zikrederek deriz ki;
Bu
zamânda hîç bir kimsenin, -bir mevhibe-i İlâhiyye olmazsa- ictihâd yapabilecek
derecede ilmen ve ma‘nen terakkí etmesi mümkün değildir. Çünkü, bulunduğumuz
asır bir cehâlet asrıdır ve ictihâd derecesinde bir ilme sáhib kişiler bu
asırda yoktur. Farazá öyle bir ilim sáhibi olsa dahi, bid‘atların istîlâ edip şeáir-i
İslâmiyye’nin kaldırıldığı şu zamânda fikirler Kur’ân’ın rûhundan uzaklaştığı, siyâset
ve dünyâ muhabbetiyle zihinler dünyâya müteveccih olduğundan; böyle bir zamânda
ictihâd kapısından girilse, bu, doğrudan doğruya âhirete bakan ve dünyâyı
âhirete bir vesîle yapan ve dünyâya dolayısıyla ve tebeí olarak nazar eden
şerîatın ahkâmını bozup, onu dünyâ hayâtının tahsíline bir vâsıta yapmaya ve
şerîatın mükellefiyyetlerinden kaçmaya ve ahkâm-ı dîniyyede lâubâliyâne
harekâta bir vâsıta olur. Hâlbuki, ictihâd, zühd ve takvâ ile ve Cenâb-ı
Hakk’ın bizden istediğinin ve marziyyâtının ne olduğunu anlamak niyyetiyle
yapılabilecek bir şeydir. Farz-ı muhâl, bu takvâda ve ihlâsta olan ve ictihâd
derecesinde bir ilme sáhib ve şerîatın rûhuna nüfûz edebilen birisi bulunsa da,
bid‘aların istîlâ ettiği ve zarûriyyât-ı dîniyyenin terk edildiği ve şer‘í devletin
olmadığı böyle bir asırda, yeni ictihâdlarla nazariyyât-ı şer‘ıyye ile meşgúl
olmak, dîn-i İslâm’ın muhâfazasına değil, tahrîbine bir kapı açmak demektir.
Elhâsıl,
Üstâd Bedîuzzamân’ın “Yirmi Yedinci Söz”de anlattığı mes’elenin hulâsası
şudur ki: İctihâd şer‘í bir devlette, şeáir-i İslâmiyyenin ve zarûriyyât-ı
dîniyyenin kemâliyle tatbîk edildiği bir zamânda işleyen bir müessesedir. Devlet-i
şer‘ıyyesi bulunmayan Müslümânların bütün himmetlerini zarûriyyât-ı dîniyyenin
ve şeáir-i İslâmiyyenin ikáme ve ihyâsına sarf etmesi, nazariyyâtta ise mevcûd Ehl-i
Sünnet mezheblerinin ictihâdlarına kanâat edip onların muhâfazasına sarf etmesi
lâzımdır. İnşâelláh ileride şer‘í devlet kurulduğunda, ictihâd müessesesi o
zamân işletilebilir. Zâten bir devletin tam ma‘nâsıyla şer‘í olabilmesi için
baştaki halîfenin ve her şehirdeki vâlî, kádí ve müftîlerin müctehid olması
lâzımdır.
İşte, bu
gibi sebeblerden dolayı, Üstâd Hazretleri “Yirmi Yedinci Söz”de “İctihâd
kapısı açıktır. Fakat, şu zamânda oraya girmeye altı mâni‘ vardır”
demiştir. Ba‘zı álimlerin “İctihâd kapısı kapalıdır” demeleri, ya o
kapıdan girmeye mâni‘ler vardır veyâ o kapıdan girebilecek ehliyyetli kimseler
yoktur ma‘nâsındadır.
ŞU ZAMÂNDA HANGİ MEZHEBLERLE AMEL ETMEK CÂİZDİR?
Şu zamânda kendisiyle amel edilmesi câiz olan dört hak mezheb vardır ki, bunlar İmâm-ı A‘zám Ebû Hanîfe, İmâm-ı Mâlik, İmâm Şâfií ve İmâm Ahmed ibn-i Hanbel’in mezhebleridir. Gerçi selef-i sálihinde pek çok müctehid imâm vardı ve Ehl-i Sünnet içindeki hak mezhebler daha fazla idi. Fakat, bu dört mezheb içindeki müctehid ulemâ, ictihâdları kitâba kaydedildiği için mezhebleri günümüze kadar geldi. Diğer mezhebler ise ictihâdları kitâblara kaydedilmediği için zamân içinde ba‘zılarının etbâ‘ları kalmadı ve kayboldu. Ba‘zıları ise mezhebin içine giren nâ-ehiller tarafından tahrîf edildiklerinden sıhhatleri kalmadı. Mezhebin imâmına isnâd ile nakledilen ictihâdlar, hakíkaten o imâma mı áiddir, yoksa sonradan mı mezheb içine sokulmuştur kesin olarak ayırt edilemediğinden, ulemâ-i İslâm o mezheblerle ameli münâsib görmemişlerdir.
[1] El
Mevsûâtu’l-Fıkhiyye, c. 1, s. 316.
[2] El
Mevsûâtu’l-Fıkhiyye, c. 1, s. 19.
[3] Nisâ
Sûresi, 4:83.
[4] Haşr
Sûresi, 59:2.
[5] El
Mevsûâtu’l-Fıkhiyye, c. 1, s. 317.
[6]
El-Mustasfâ, İmâm-ı Gazâlî, c. 2, s. 320.
[7] Nisâ
Sûresi, 4:59.
[8] Sözler,
27. Söz’ün Zeyli, 3. Sebeb, 1. Vecih, s. 491.
[9] Mektûbât, 29. Mektûb, 7. Kısım, s. 467.
[10]
Sünûhât, s. 30.
[11] Bakara
Sûresi, 2:275.
[12] Bakara
Sûresi, 2:275.
[13] Tevbe
Sûresi, 9:36.
[14] Nûr
Sûresi, 24:4.
[15] Ahzâb
Sûresi, 33:53.
[16]
Mecmau’z-Zevâid, c. 1, s. 106; Nasbu’l-Gáye, c. 3, s. 377;
el-Mevsûâtü’l-Etrâfi’l-Hadîsi’n-Nebevî.
[17] A‘râf Sûresi, 7:179
[18] Bakara Sûresi, 2:228.
[19] Buhárî,
Ezân: 18, Edeb: 27, Ahâd- 1.
[20]Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 3, s. 318, 366.
[21] Âl-i
Imrân Sûresi, 3:7.
[22] Kıyâme Sûresi, 75:1.
[23] Şems Sûresi, 91:1, 2.
[24] Feth Sûresi, 48:10; Rahmân Sûresi, 55:27.
[25] Ebû
Dâvûd, Mukaddime, c. 1, s. 6.
[26]
El-Veciz Fî usûli’l-Fıkh, s. 338-352 ve Prof. Muhammed Ebû Zehra, Fıkıh Usûlü, s.
104-118 adlı eserlerden iktibâs olunmuştur.
[27]
El-Veciz Fî usûli’l-Fıkh, s. 406-407.
[28] Sözler,
25. Söz, 1. Şu‘le, 2. Şuá‘, 1. Lem‘a, s. 395.
[29] Buhárî,
Müslim.
[30] Sözler,
Lemeát, s. 718.
[31] Sözler,
Lemeát, s. 719.
[32]
Münâzarât.
[33] Şu iki
noktaya dikkat ile kıymet versen, fenâ olmaz.
[34]
Münâzarât.
[35] Sözler,
27. Söz, Hátime, s. 487.
[36] Mîzânü’l-Kübrâ,
19. Fasıl.
[37]
El-Mustasfâ, Müctehid Bahsi.